Gempa Bumi di Padang, Indonesia

Indonesia tak henti-henti diduga dengan gempa bumi yang hebat. Me rasa sejak beberapa tahun ni asyik kena gempa je kan?

Adakah peringatan bagi manusia-manusia yang sudah lupa akan Tuhan Yang Maka Kuasa? Adakah petanda yang dunia ini hanya tinggal beberapa detik sahaja? Meremang bulu roma bila fikirkannya. Apatah lagi, kalau tengok gambar-gambar kemusnahan gempa bumi di Indonesia tu.

Me masih ingat subjek Geografi time sekolah dulu (me lebih minat fakta alam dari tarikh bersejarah). Ada beberapa negara yang Tuhan jadikan terletak betul-betul atas Lingkaran Api Pasifik (Ring of Fire).

Pacific Ring of Fire

Lingkaran Api Pasifik merujuk kepada kawasan yang terletak mengelilingi Lautan Pasifik, yang kerak buminya pecah dan bergeser atau apa yang dikenali sebagai plat tektonik. Kawasan ini berbentuk seperti ladam kuda dan merangkumi wilayah sepanjang 40,000 km. Kawasan ini juga sering disebut sebagai plat gempa Pasifik.

Hampir 90% daripada gempa bumi yang terjadi dan 81% dari gempa bumi terbesar terjadi di sepanjang Lingkaran Api ini.

Indonesia adalah salah satu negara yang sentiasa ditimpa gempa bumi akibat lokasi yang memang dah ditakdirkan sejak dulu. Ingat tragedi gempa dan tsunami di Acheh? 200,000 ribu orang mati.

Gempa bumi di Padang beberapa hari lepas? 1,100 orang. Mungkin juga lebih sebab operasi menyelamat dan mengeluarkan mangsa masih berjalan.

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU 2 Okt. – Jumlah kematian di kawasan malapetaka gempa bumi di Padang, Indonesia sudah mencecah kepada 1,100 orang dan akan terus meningkat, kata Ketua Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), John Holmes semalam.

“Jumlah kematian terbaru sudah mencecah kepada 1,100 orang dan kami menjangkakan ia akan terus meningkat,” katanya pada taklimat kepada media.

“Kebiasaannya kebanyakan daripada ratusan mereka yang cedera kini akan menjadikan jumlah kematian akan terus bertambah apabila hubungan maklumat berjaya dipulihkan,” katanya. – AFP

Me ada share satu comic strip pasal gempa bumi kat China in 2008. Komik tu tentang pengorbanan seorang ibu. Korang boleh baca kat sini.

Dan, me rasa mangsa gempa bumi di Padang, Indonesia pun ada cerita-cerita menyentuh hati macam ni. Apa pun, me doakan mangsa gempat bumi Padang yang selamat dibantu segera.

Gempa Bumi

Lupakan sebentar pasal ganyang menganyang tu. Tak ada maknanya nak ganyang kita sebab Allah dah ganyang diaorang dulu. Lagi pun, tak baik bergaduh sesama sedara..

Oh ye.. masa gempa bumi di Padang ti berlaku.. time dia 6.15 petang waktu Malaysia (30 September)… masa tu me ada kat klinik (Izzah bengkak mata akibat ruam). Tepat time tu tiba-tiba Izzah macam tergelincir dan jatuh ke lantai. Yang peliknya, dia tak bangun tapi terus baring sambil tekap telinga kat lantai.

Dan, senyum-senyum. Bila me angkat, dia sengaja jatuhkan badan lagi dan baring lagi kat lantai klinik. Rupanya, dia sedang detect gempa bumi..ha..ha..

Izzah




Related Posts | Entri Berkaitan Dah Baca?

  • No Related Posts

8 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

😉 😐 😡 😈 simple-smile.png 😯 frownie.png rolleyes.png 😛 😳 😮 mrgreen.png 😆 💡 😀 👿 😥 😎 ➡ 😕 ❓ ❗ 

CommentLuv badge